Projekt „Romský mentor“ byl na kladenské Základní škole Pařížská uveden v život 20. října 2011. Díky němu se děti seznamovaly s romskými umělci a vytvořily vlastní školní časopis „Školopis“.

    Skupinu tvořilo pod vedením učitelky Julie Kitanovské a mentora Patrika Bangy patnáct žáků ze sedmých a osmých ročníků, přičemž osm žáků bylo z řad majoritní společnosti a sedm žáků z romského etnika. Náplň aktivit směřovala díky profesnímu zaměření mentora k žurnalistické práci. Přes počáteční obavy, že by toto téma žáky nemuselo zaujmout, se projekt rozjel bez potíží a děti se do zadávaných aktivit zapojovaly s nadšením.

    Hlavními prvky setkávání kladenské skupinky s mentorem Patrikem Bangou byla snaha o mediální rozvoj dětí, posilování sociálních kompetencí a kreativity stejně jako podpora sebereflexe a seznámení s romskou kulturou. Už během prvního setkání byly děti uvedené do prostředí médií a novinářské praxe. Své žurnalistických dovednosti si postupem času prohlubovaly a prakticky zkoušely. V rámci projektu měly děti možnost se setkat s různými zajímavými osobnostmi. Diskutovaly například s romským spisovatelem Deziderem Bangou nebo známým romským zpěvákem Gypsy.cz, se kterým děti udělaly rozhovor, a proběhla diskuze na téma, co si děti myslí o své budoucnosti.

    Děti se v první polovině školního roku vydaly také na exkurzi, a to do Národního technického muzea v Praze, kde si prošly tiskařskou a fotografickou dílnu.
    Mezitím ale soustavně probíhala také práce na vlastních článcích a obrázcích do připravovaného časopisu, který si děti nazvaly „Školopis“. Nakonec se ho vytisklo 35 kusů a žáci ho rozdávali v jednotlivých třídách své školy.
    Důležitým přínosem projektu – tak, jak ho vidí Patrik Banga a Julie Kitanovská – je tedy skutečnost, že děti začaly s chutí psát, naučily se své názory sdělovat písemně a vytvořily si samy na sebe kladný názor.

    Do druhé poloviny školního roku musela ale skupinka naneštěstí nastoupit bez Patrika Bangy, který se kvůli zdravotním potížím nemohl do projektu dál aktivně zapojovat. Julie Kitanovská se coby romská pedagožka s dlouholetými zkušenostmi a zájmem o výtvarné umění tedy zhostila role mentorky a zaměření aktivit přeorientovala na výtvarnou činnost.
    S dětmi procházela jednotlivé výtvarné techniky a seznamovala je s pracemi romských umělců. Ze svých děl děti připravily na závěrečné vystoupení, které proběhlo 14. června v Praze, výstavku, a prezentovaly svůj časopis.
    Na úplný závěr školního roku se pak skupinka vydala na výstavu origami do Vlastivědného muzea v Kladně. Děti si prošly i části muzea věnované historii regionu a vyzkoušely si sami složit z papíru například labuť.


    Projekt do České republiky přinesla mezinárodní síť nadací Open Society Foundations v rámci Programu umění a kultura Budapešť, která jej plně financuje. Projekt probíhá v rámci Dekády romské inkluze. V Česku je projekt od roku 2011 a je realizován občanským sdružením Romea. Další informace o projektu i sdružení Romea najdete na webových stránkách sdružení či na Facebooku.

    #inkluze #socialnizaclenovani #Rom #mentor

    #inkluze #socialnizaclenovani

    Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.

    Autoři