RUBRIKA: myslím si
Otevřený dopis Kateřiny Valachové rodičům dětí s postiženímAutor:
MŠMT | zařazeno: 15. 2. 2016 | přečteno 12757
Volím tento netradiční postup otevřeného dopisu, který reaguje na příběh jedné konkrétní maminky, ale je vlastně adresovaný všem rodičům dětí s mentálním postižením, neboť se domnívám, že je to právě v tuto chvíli velice důležité.
![]() Poslední týdny se některá média věnují tématu společného vzdělávání poněkud intenzivněji, než kdy předtím. Dokonce i taková média, kterým toto téma bylo v minulosti velmi vzdálené. Mělo by mě to těšit, kdyby ovšem z odborného a věcného hlediska nepůsobilo toto informování naopak chaos a nepřispívalo k šíření mýtů a strašení rodičů. A to mě trápí. Má jít o téma diskutované v první řadě na odborné úrovni, zejména jde-li o diagnostiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a o tvrzení, že všechny tyto děti budou muset nyní chodit do běžných základních škol. Uveřejňovat příběhy nešťastných školáků a jejich vyděšených rodičů na stránkách tisku a přitom neposkytnout dostatek informací je mírně řečeno nezodpovědné. Jedním z takových je i 10. února zveřejněný příběh v deníku Blesk. Ráda bych na něj reagovala, aniž bych jakkoliv chtěla podcenit obavy maminky Ládíka, o jehož osud se zde jedná. Pro souvislost uvedu citace ze zmiňovaného článku:
„Ládík (13) má z myšlenky, že by měl chodit do normální školy, psychické problémy! Jeho maminka se obává, že přechod mezi normální děti nezvládne. Potřebuje školu, kde výuka probíhá hrou ve skupince osmi žáků a pod dohledem ještě jedno asistenta. Milá paní Silovská a milý Ládíku, chci vás ubezpečit, že rozhodně neplánuji komplikovat dětem a jejich rodičům život a násilím posílat všechny děti do hlavního vzdělávacího proudu základního školství. Šanci mají dostat ty děti, které tam patří a které dokáží jejich pedagogové s pomocí podpůrných opatření vzdělávat. Rodiče hrají v rozhodování podstatnou roli. Váš případ (stejně jako řada dalších) je zde popsán bohužel velmi stručně. V popisu chybí přesnější specifikace mentálního postižení Ládíka, druhý stupeň, jak se zde uvádí, je bohužel příliš široká terminologie. Společné vzdělávání směřuje k podpoře všech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho cílem je podpořit všechny žáky, a to jak na základní škole, tak na školách, které jsou označovány jako školy „speciální“. Vždy je sledován na prvním místě prospěch žáka. Školské poradenské zařízení, které posuzuje vzdělávací potřeby dětí a žáků, musí vždy vycházet z charakteru speciálních vzdělávacích potřeb žáka a z jejich zdravotního stavu, o kterém rozhoduje lékař. Vše, co může rozhodovat o způsobu podpory žáka ve vzdělávání a ovlivnit tak jeho vzdělávací dráhu, posuzuje ve spolupráci s rodiči žáka a školou, na které má být žák vzděláván. Na veřejnosti se šíří již delší dobu informace, že do běžných škol budou ze škol speciálních převáděni žáci, aniž by se přihlíželo k širokému spektru okolností, které o způsobu vzdělávání žáka rozhodují. Dokonce se někteří lidé domnívají, že se nebude přihlížet k rozhodnutí rodiče. Není tomu tak, zákon i prováděcí vyhláška hovoří zcela jasně, že se vždy přihlíží k tomu, co žák vzhledem k charakteru speciálních vzdělávacích potřeb bude skutečně potřebovat. Paní Silovská, pokud je situace skutečně taková, jak vyplývá z popisu uvedeného v článku v Blesku, pak se nemusíte se obávat žádné změny ve vzdělávání svého syna. Z popisu obtíží chlapce vyplývá, že jeho speciální vzdělávací potřeby jsou takové, že není žádný důvod ke změně, pokud byste ji neiniciovala Vy sama. Chci Vás ubezpečit, že se nemusíte bát, stejně jako mnoho dalších rodičů a žáků. Je mi skutečně velmi líto, že k podobnému matení rodičů a veřejnosti vůbec dochází.
Kateřina Valachová, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
#inkluze #socialnizaclenovani #inkluze #socialnizaclenovaniSociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.
Související články:
Komentář: Rom v knihkupectví prodává, nekrade. Zahoďte už předsudky - 02.03.2020 Nevidomý ajťák vystudoval na červený diplom - 26.11.2019 Rekvalifikace nefungují. Firmy o přeškolené nestojí - 25.11.2019 Řeka přání 2019 - 16.11.2019 Hrou proti předsudkům: Otevřená společnost pořádá unikátní workshop - 09.10.2019 Terapeutická komunita Sejřek oslavila 20 let - 25.09.2019 Klíč pro komunikaci s osobou s autismem - 02.04.2019 Konference AUTISMUS 2019 - 5. dubna v Senátu - 02.04.2019 Česko svítí modře 2019 - 02.04.2019 Česko svítí modře - 2. dubna - 02.04.2019 Na pomoc moldavským „dětem úplňku“ - 10.02.2019 Vodníkova princezna - vánoční pohádka (nejen) pro neslyšící - 23.12.2018 Dětí žijících v chudobě je v Česku několik tisíc – problém jsou ubytovny, drogy i exekuce - 22.11.2018 Začal Týden pro inkluzi 2018 - 25.10.2018 Týden pro inkluzi od 22. do 28. října 2018 - 09.10.2018 Pojeď jako vedoucí na tábor pro děti se zrakovým postižením - 27.06.2017 Herec Petr Vacek uvaří na pražském „Míráku“ hráškovou polévku, symbol rodiny - 14.05.2017 Udělejte si radost na Dobročinném bazaru Letního domu - 10.05.2017 Česko svítí modře 2017 - 15.04.2017 MŠMT i v roce 2017 podpoří kampaň „Česko svítí modře“ - 13.04.2017 Žádosti o evropské dotace na inkluzi ve školách převyšují možnosti programu - 10.02.2017 Ministryně školství diskutovala s vedením NRZP ohledně... - 21.12.2016 Děti objevovaly svět neslyšících - 15.12.2016 Letošní Týden pro inkluzi doprovázela stovka akcí po celé České republice - 24.10.2016 Dvě třetiny žáků se speciálními potřebami již nyní navštěvují běžné školy - 25.08.2016 Zážitkový kurz & integrace? - 12.08.2016 Ministryně školství o kladech i úskalích inkluze ● video ● Šance Dětem - 09.08.2016 Vyjdete z dětského domova a najednou kolem vás nikdo není, říká mladý muž - 23.07.2016 Pomoz vybudovat novou terapeutickou zahradu ve Sdružení Práh - 18.07.2016 Workcampy ve Francii pro zájemce se znevýhodněním či postižením - 21.06.2016 RIO 16 aneb „Sestry v RIU“ - 10.06.2016 Zážitkový kurz NA ZKUŠENOU aneb hledání ztracené dospělosti - 02.06.2016 Uživatel drog a do práce? Proč ne? - 19.04.2016 Pozvánka: Respektující oddíl - diskuzní a workshopový večer - 13.04.2016 Česko svítí modře 2016 - vyjádřete podporu dětem s autismem - 14.03.2016 Problémový účastník na volnočasových akcích - 10.03.2016 INEX zprostředkuje dobrovolnictví i mladým lidem se znevýhodněním - 06.03.2016 Hordy nevzdělatelných? Na jednu školu připadají dva noví žáci s handicapem - 02.03.2016 Inkluze se nedá zastavit, ať se nám to líbí, nebo ne, znělo od expertů - 26.02.2016 Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde - 24.02.2016 Jak prospívá dítě s Downovým syndromem v běžné škole - 01.02.2016 MŠMT podniká další kroky k zajištění společného vzdělávání - 29.01.2016 Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Aktuální téma: #koronavirus
#20letCRDM
|
![]() • Rok 2020 očima dětí: online kroužky, virtuální třídy a babičky přes facetime a roušky - 24. 2. 2021
• Studenti s ministrem Plagou v Otázkách Václava Moravce - 19. 2. 2021
• Jak se zachránit při propadnutí ledu - 18. 2. 2021
Představujeme
Mezinárodní
Pozvánky
Rozhovory
|